Bir zamanlar,
Yılan da yoktu, akrep de.
Ne sırtlan vardı, ne aslan,
Ne vahşi köpek, ne de kurt.
Korku da yoktu, dehşet de.
İnsanoğlu rakipsizdi.
Ne sırtlan vardı, ne aslan,
Ne vahşi köpek, ne de kurt.
Korku da yoktu, dehşet de.
İnsanoğlu rakipsizdi.
Sümer şiiri
Eski
insanın sözlü ilahi-destan geleneğinden anımsananlar şimdiki Irak toprakları üzerinde
yaşamış olan Sümerler tarafından 5300 yıl kadar önce taş ve kil tabletlere
(kuşkusuz, kavramların süreç içinde uğradığı anlam kayması ve bozulmalarıyla
birlikte) kaydedilmeye başlanmıştı. Bu tür kayıtlar, kültür etkileri günümüze
uzanan eski insanın davranış ve ilişki biçimlerinin öğrenilmesinde büyük öneme
sahiptir. Böyle bir savaş anlatım kaydına sahibiz.
Tanrı Ningirsu'nun
çok sevdiği, birbirine komşu Umma ve Lagaş yerleşimleri
arasındaki 'Gu-edina toprakları' üzerine anlaşmazlık Sümer tarihinde
derin etkiler yaratmışa benziyor.
Kiş kıralı
Mesillim(=Musellim), diğer Sümer şehirleri arasındaki toprak anlaşmazlığı
konularında bir çeşit hakem konumunda görünmektedir. Mesillim, Lagaş ve Umma
arasındaki anlaşmazlıkta hakem olarak sınırı belirlemiş ve tarafların ona sadık
kalmasını istemişti.
Fakat
kutsal arazinin paylaşım anlaşmazlığı Lagaş ile Umma arasında sürüp gitmiş
görünmektedir. Süre giden savaşlardan birinin sonunda Lagaş kralı Eannatum zafer
kazanarak sınırı yeniden belirlemiş ve bu sınıra Kartal Kayası olarak tanınan
taşı yerleştirmiştir. Bilgi aktarıcı ve gösterişli yapısıyla Kartal Kayası,
yemin tekrarları ve okunamayan kısımlarıyla birlikte 800 satırı aşkın, önemli
tarih aktarımlarından birisidir.
Orada 4400
yıl önceki tarihsel tartışma ve çözüm araçlarının ele alındığı bölümler şöyle
aktarılmaktadır:
«Enlil-ülkeler
kralı,
Tanrıların babası,
Tartışılamaz kesin sözüyle,
Ningursu (Lagaş tanrısı) ile Sara (Umma tanrıçası) arasındaki
Sınırı belirledi.
Musellim-Kiş kralı,
Tanrısı Kadı (Kuda-Huda?)'nın emriyle,
Ölçü ipiyle sınırları ölçtü,
Bu sınıra bir taş yerleştirdi.
Tanrıların babası,
Tartışılamaz kesin sözüyle,
Ningursu (Lagaş tanrısı) ile Sara (Umma tanrıçası) arasındaki
Sınırı belirledi.
Musellim-Kiş kralı,
Tanrısı Kadı (Kuda-Huda?)'nın emriyle,
Ölçü ipiyle sınırları ölçtü,
Bu sınıra bir taş yerleştirdi.
Uş-Umma’nın
ensi’si
Buna kızıp karşı çıktı,
Taşı yerinden söktü,
Lagaş toprağına saldırdı.
Buna kızıp karşı çıktı,
Taşı yerinden söktü,
Lagaş toprağına saldırdı.
Ningursu-Enlil’in
savaş komutanı,
Enlil’in emriyle,
Umma’ya savaş açtı.
Enlil’in emriyle,
Büyük ağı üzerlerine attı,
Ovaya (Umma) ölüleri yığıldı,
İşgalciler ağa takıldı.
Enlil’in emriyle,
Umma’ya savaş açtı.
Enlil’in emriyle,
Büyük ağı üzerlerine attı,
Ovaya (Umma) ölüleri yığıldı,
İşgalciler ağa takıldı.
Eannatum-Lagaş’ın
kralı,
Entemena -Lagaş’ın kralı,
Enekale- Umma'nın kralı
İle birlikte sınırı belirledi.
Entemena -Lagaş’ın kralı,
Enekale- Umma'nın kralı
İle birlikte sınırı belirledi.
İ-nun
Kanalından (tartışmalı) Gu-edina arazisine kadar gitti,
Sınırı düzeltip Mesilim’in taşını yeniden yerine dikti.
Sınırı düzeltip Mesilim’in taşını yeniden yerine dikti.
Ningirsu’nun
arazisi üzerinde
Enlil sunağını yaptı
Utu sunağını yaptı
Ningirsu sunağını yaptı.
Enlil sunağını yaptı
Utu sunağını yaptı
Ningirsu sunağını yaptı.
144.000
Gur’luk hasattan
Ningirsu’nun arpasından
Umma’lılara 1440 Gur*’u verildi.
Ur-lumma-Umma’nın kralı,
Arpaların hepsi kendisinin olsun diye
Ningirsu arazisinin sınırındaki kanalı toprakla doldurdu
Sınır taşının yerini değiştirdi
Toprak'ların (ülkelerin) sınırlarını altüst etti
Ningirsu arazisinin sınırlarını geçti
Ningirsu’nun arpasından
Umma’lılara 1440 Gur*’u verildi.
Ur-lumma-Umma’nın kralı,
Arpaların hepsi kendisinin olsun diye
Ningirsu arazisinin sınırındaki kanalı toprakla doldurdu
Sınır taşının yerini değiştirdi
Toprak'ların (ülkelerin) sınırlarını altüst etti
Ningirsu arazisinin sınırlarını geçti
Enannatum-Lagaş’ın
kralı,
Ningirsu’nun toprağında
U-giga arazisinde
Onunla teke tek savaşıp boy ölçüştü.
Ningirsu’nun toprağında
U-giga arazisinde
Onunla teke tek savaşıp boy ölçüştü.
Entemena-Enannatum’un
en sevdiği oğulu,
Onu yendi orada,
Ur-Lumma kaçtı ama
Yakalayıp öldürdü onu,
Hem de Umma topraklarında,
60 adamının da ölüsünü bırakmıştı geride,
Onu yendi orada,
Ur-Lumma kaçtı ama
Yakalayıp öldürdü onu,
Hem de Umma topraklarında,
60 adamının da ölüsünü bırakmıştı geride,
(Entemena)
Lumma-Gir-Nunta kanalı kıyısında
(Ur-Lumma’nın) adamlarının -ölülerine- kemiklerine
5 mezar yaptırdı.
Lumma-Gir-Nunta kanalı kıyısında
(Ur-Lumma’nın) adamlarının -ölülerine- kemiklerine
5 mezar yaptırdı.
İla- Umma
kralı,
Ningirsu’nun sınır kanalı civarına yine dadandı
Lagaş’ın 3.600 Gur arpasını çaldı
Entemena-Lagaş kıralı,
İyi-niyet elçileri yolladı İla’ya
Bu sorunlu toprak konusunda
İla-Umma’nın kralı,
Egemenlik ihlalcisi,
Dedi ki;
Ningirsu’nun sınır kanalı civarına yine dadandı
Lagaş’ın 3.600 Gur arpasını çaldı
Entemena-Lagaş kıralı,
İyi-niyet elçileri yolladı İla’ya
Bu sorunlu toprak konusunda
İla-Umma’nın kralı,
Egemenlik ihlalcisi,
Dedi ki;
« Ningirsu
sınırındaki topraklar benimdir »
Entemena-Lagaş’ın
kralı,
Ningirsu’nun ad verdiği,
Enlil’in tartışılmaz emri üzerine,
Ningursu ve Nanşe için
Dicle’den Büyük Nehire uzanan bu kanalı inşa etti
Nam-nun-da-ki-gar-ra’nın temelini atıp inşa etti.
Ningirsu’nun ad verdiği,
Enlil’in tartışılmaz emri üzerine,
Ningursu ve Nanşe için
Dicle’den Büyük Nehire uzanan bu kanalı inşa etti
Nam-nun-da-ki-gar-ra’nın temelini atıp inşa etti.
Onu seven
kralı Ningursu ve Ningursu’nun sevdigi Nanşe için
Onların sunaklarını onardı.
Entemena-Lagaş ensi’si
Enlil’in asa’sını taşıyan,
Enki’nin akılla donattığı,
Nanşe’nin adını kalbinde sakladığı,
Ningursu’nun ulu-ensi’si
Sınır taşına Tanrıların (şu) sözlerini yazdı :
Onların sunaklarını onardı.
Entemena-Lagaş ensi’si
Enlil’in asa’sını taşıyan,
Enki’nin akılla donattığı,
Nanşe’nin adını kalbinde sakladığı,
Ningursu’nun ulu-ensi’si
Sınır taşına Tanrıların (şu) sözlerini yazdı :
Eğer bir
Umma’lı
Topraklarımızdan bir parça almak için
Nanşe’nin ve Ningursu’nun sınır kanalını geçerse,
İster Umma’lı olsun
İsterse dağlı’lardan olsun,
Enlil onu yok etsin !»
Topraklarımızdan bir parça almak için
Nanşe’nin ve Ningursu’nun sınır kanalını geçerse,
İster Umma’lı olsun
İsterse dağlı’lardan olsun,
Enlil onu yok etsin !»
***
Tarih,
aslında bir yanıyla bireyin bir öteki bireyle olan yaşam ilişkisinin
düzenlenmesi ve yeniden düzenlenmesinin toplamıdır. Doğal ve üretilmiş
zenginliğin paylaşımıdır söz konusu olan. Bu paylaşımda birey, içerisinde yer
aldığı toplum birimi olarak hareket eder.
Bu toplum
birim şimdi ulus-devletler olarak karşımıza çıkıyor.
Bu noktada 'ulusal
hak' veya 'ulusal çıkar' gibi kavramlar bütünüyle göreceli değerlere
işaret etmektedir. Bu kavramsal alanda kalarak savaş veya işgallere karşı
çıkabilmek neredeyse olanaksızdır. Barış hareketi, uluslararası sorunların
görüşmeler yoluyla ve uluslararası hakem kurumları aracılığıyla çözümünden yana
tavır takınmalıdır.
Hakem kurumu, eski Sümer uygarlığından bu yana var olan ve
kullanılan bir barış kurumudur.
Farklı ülke
ve rejimlerin birlikte, barış içinde yaşamasının uluslararası
normları "Barış İçinde Bir arada Yaşama İlkeleri" olarak,
özellikle İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra geliştirilmiş; anlaşılır ve kabul
edilebilir ortak insani değerler düzeyine yükseltilmiştir.
Barış
çabası, uluslararası değer ve kurumların desteklenmesini de gerektiren uzun
soluklu bir süreçtir.
14.04.2003
-------------------
(*) 1
Gur'luk ölçü yaklaşık 4400 hl. kadardır.